Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2017

Αριθμός και Πυθαγόρας

Αριθμός και Πυθαγόρας
Υπό τύπον περίληψης
Ο κεντρικός άξονας και η βάση της φιλοσοφίας των Πυθαγορείων είναι οι αριθμοί, στους οποίους, δεν διέκριναν απλά τη συσχέτιση των πραγμάτων/αντικειμένων,αλλά επιπλέον τις ιδιότητές τους και το αμετάβλητο στοιχείο, που ενυπάρχει στη φύση τους. Ο Αριστοτέλης, αναφέρει, για τους Πυθαγορείους οι αριθμοί είναι τα ίδια τα πράγματα, ή συνιστούν την ουσία των πραγμάτων, ή απεικονίζονται σε αυτά, ή αποτελούν συστατικά τους στοιχεία.
(Μετά τα Φυσικά, 987 a 19-20, 987 b 11-12, 28-29, 1083 b 11-12, 1090 a 21-24.)

Αναλυτικά...
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Συριανού, η λέξη αριθμός προέρχεται/προκύπτει από το ρήμα ραρίσκω, που  σε Νεοελληνική μεταφορά ερμηνεύεται ως: Συναρμόζω, Αρμόζω, Ταιριάζω, Συνθέτω Ταξινομώ.
(Από την ίδια ρίζα παράγονται και οι λέξεις: άρθρον, αρμονία, αρμός, αρετή, άρτιος , άριστος κ.ά.)
Σύμφωνα με τα ανωτέρω η ονομασία αριθμός δόθηκε, αφενός επειδή μετράει και θέτει σε κανονική διάταξη όλα τα πράγματα και αφετέρου δημιουργεί αναλογίες.
Ο Θαλής όριζε τον αριθμό , σαν άθροισμα μονάδων, με βάση το δόγμα των Αιγυπτίων, από τους οποίους διδάχθηκε.
Ο  Πυθαγόρας έλεγε ότι: Ο αριθμός  είναι η επέκταση και ενέργεια των σπερματικών λόγων που ενυπάρχουν στη μονάδα. Αναλυτικότερα , αριθμός είναι εκείνο το οποίον, προηγείται όλων των πραγμάτων, υφίσταται στην δημιουργό διάνοια ,σύμφωνα με το οποίο όλα τα πράγματα διευθετήθηκαν/ταξινομήθηκαν και παραμένουν σε μια αδιάρρηκτη τάξη και αρμονία στο Σύμπαν.
Το κυρίαρχο δόγμα των Πυθαγορείων ήταν: «όλα τα πράγματα απεικονίζονται με τον αριθμό».
Γι' αυτό ο Πυθαγόρας στον "Ιερό Λόγο" αναφέρει, με σαφήνεια ότι: «αριθμός είναι ο κυβερνήτης των μορφών και των ιδεών και είναι η αιτία θεών και δαιμόνων (1)». 
  
Ο Πυθαγόρειος Ίππασος και οι περί αυτόν ακουσματικοί όριζαν τον αριθμό, ως το πρώτο υπόδειγμα συγκρότησης του κόσμου και ότι είναι όργανο κρίσης του θεού, που δημιούργησε το Σύμπαν.
(Οι δέ περί Ίππασον ακουσματικοί είπον κριτικόν κοσμουργού θεού όργανον, και, παράδειγμα πρώτον κοσμοποιΐας.) Συριανός.
Ο Πυθαγόρειος Φιλόλαος έλεγε ότι, ο αριθμός είναι ο πλέον εξαίρετος και αυτογενής δεσμός της αιώνιας συνέχειας των εγκόσμιων φύσεων.
(Φιλόλαος δέ, της των κοσμικών αιωνίας διαμονής την κρατιστεύουσαν και αυτογενή συνοχήν είναι απεφήνατο τον αριθμόν) Συριανός
Ο πυθαγόρειος Εύδοξος αναφέρει ότι, αριθμός είναι ορισμένο πλήθος που διακρίνει το είδος από το γένος.

Ακόμα κάποιοι άλλοι Πυθαγόρειοι όρισαν τον αριθμό, ως πρόοδο από την μονάδα με το δικό της μέγεθος.

(1)Η λέξη δαίμονες σημαίνει τον διανέμοντα, αυτόν που ορίζει τις τύχες των ανθρώπων. Οι δαίμονες είναι τέκνα θεών και ανθρώπων ή θνητοί, οι του χρυσού γένους οι οποίοι με την θέληση του Δία θεοποιήθηκαν μετά θάνατον, οι του αργυρού γένους που γίνονται υποχθόνια όντα. Οι δαίμονες είναι προσωποποιήσεις των κοσμικών δυνάμεων ή ηθικών εννοιών όπως Θέμις, Έρις, Νίκη κλπ.

Προδημοσίευση από το βιβλίο μας 
"Ο Παγκόσμιος Πυθαγόρας"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου