Περί συμβόλων των αριθμών
Θεός, νους, ο πρώτος αριθμός, Απόλλων
ήλιος υπεριονίδα, Σπέρμα, ο Δημιουργός.
Η Μονάδα επειδή είναι η αρχή όλων των αριθμών, σε αυτήν ενυπάρχουν οι
ιδιότητες αρετές όλων των αριθμών.
Κατά τους Πυθαγόρειους Αρχύτα και Φιλόλαο το Έν και η
Μονάδα ταυτίζονται (Θέων ο Σμυρναίος, Μαθηματικά χρησίμων εις Πλάτωνος ανάγνωση
σελ. 2ο Hiller) «Αρχύτας δε και
Φιλόλαος αδιαφόρως το Έν και Μονάδα καλούσι και την μονάδα Έν»
Φυσικά υπήρχαν και
άλλοι, που διαφωνούσαν με αυτή την άποψη και μας παρέδωσαν άλλη έννοια στο
Έν και άλλη στην Μονάδα.
Κατά τον Πλωτίνο
και όλους τους Νεοπλατωνικούς το Έν και η μονάδα διαφέρουν, γιατί το Έν είναι
μόνον, απόλυτα πρώτον και πέρας , η δε
μονάδα είναι η απαρχή (πρώτη αρχή) της αρίθμησης της ανομοιότητας και της
διαφοροποίησης σε Μονάδα και Δυάδα, δηλαδή:
Η
Μονάδα δεν είναι το πρώτον, αλλά ο πρώτος αριθμός και ακολουθούν οι άλλοι
άπειροι αριθμοί και πλήθος Μονάδων ή Ενάδων, που είναι αρχή /αφετηρία απείρων εκδηλώσεων.
Η μονάδα, καθώς μαθαίνουμε από τα αποσπάσματα του Νικόμαχου που διασώθηκαν από το Φώτιο, ονομαζόταν από τους Πυθαγόρειους Θεός, νους, αρσενική και θηλυκή, και κατά μία άποψη ύλη. Έλεγαν επίσης ότι αυτή, η οποία πράγματι συνέμειξε όλα τα πράγματα, είναι επιδεκτική και χωρητική όλων των πραγμάτων. Τάρταρος, η Στυξ και τρόμος, αμιγής, ένας υποχθόνιος βυθός, η Λήθη, μια άκαμπτη παρθένος, ο Άτλας. Την αποκαλούσαν επίσης άξονα, Πυράλιο, Μορφώ, πύργο του Δία, σπερματικό λόγο και Απόλλωνα, προφήτη και αμφίλογο.
Επίσης, την
χαρακτήριζαν Είδος, Πηγή
ορίου και μορφής, Ευδαιμονία, ο Δημιουργός. Η ευτυχία, η αρμονία, η τάξη και η
φιλία. Εξισώθηκε με τον Απόλλωνα, το Θεό του Λόγου και με τον Υπερίωνα, την
κεντρική φλόγα και ταυτόχρονα με τον Ήλιο σαν κέντρο του κόσμου και τη νόηση
σαν κέντρο του ανθρώπινου σώματος.
Ο θεός ταιριάζει με την μονάδα, διότι όπως εκείνος είναι εν σπέρματι όλα
όσα υπάρχουν στη φύση, έτσι και η μονάδα είναι όλα , όσα υπάρχουν στον αριθμό.
Όσον αφορά την πρώτη από τις ονομασίες, νους, είναι προφανής ο λόγος που οι
Πυθαγόρειοι αποκάλεσαν τη μονάδα έτσι, μια και οι μορφές οι ιδέες αποκαλούνταν
από αυτούς αριθμοί - όπως λοιπόν η μονάδα περιέχει μέσα της την αιτία των
αριθμών, έτσι ο νους είναι η πηγή όλων των ιδεών. Όπως επίσης η μονάδα εμπεριέχει
το πλήθος, που αυτή παράγει και με το οποίο συμφωνεί, κατά τον ίδιο τρόπο ο
νους εμπεριέχει όλες τις μορφές που προέρχονται από αυτόν και με τις οποίες
είναι ισότιμος.
Η ίδια χαρακτηρίζονταν, σύγχυση και
ανάμειξη και αλαμπία και σκοτεινιά, από την στέρηση της διαίρεσης και της
διάκρισης όλων των επομένων της. Ο Ανατόλιος αναφέρει, ότι αυτή αποκαλείται
σπέρμα και ύλη, επειδή χωρίς αυτήν δεν υπάρχει κανένας αριθμός, διότι είναι το
σπέρμα όλων των πραγμάτων. Το γράμμα που δηλώνει την μονάδα είναι σύμβολο της
πρώτης αρχής των πάντων και με το άθροισμα του ονόματος της αποκαλύπτει τη
σύνδεση της με τον ήλιο, γιατί αν προστεθεί η αριθμητική αξία των γραμμάτων της
λέξης μονάς δίνει 361, που είναι οι μοίρες του ζωδιακού κύκλου.
(Μονάς=40+70+50+1+200=361)
Ο Ζωδιακός Κύκλος, είναι η
ζώνη του ουρανού που περικλείει τους 13 αστερισμούς που βρίσκονται επί της εκλειπτικής.
Η εκλειπτική είναι η φαινομενική διαδρομή που εμφανίζει να διαγράφει ο ήλιος,
σε σχέση με την (ακίνητη) θέση των άστρων, κατά τη διάρκεια του χρόνου. οι
μοίρες του , όπως και κάθε κύκλου είναι 360 μοίρες, αλλά μπορούν να θεωρηθούν
και 361, αν ληφθεί μαζί τους και το 1, αφού θεωρείται αρχή των πάντων. όπου προστίθεται, διατηρεί αναλλοίωτη τη μορφή του πράγματος
στο οποίο προστίθεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου